Nieuwe Audi A8 wil het grootste licht zijn

Nu Mercedes vorig jaar zijn nieuwe S-Klasse heeft gelanceerd, kan je er gif op innemen dat de concurrenten klaarzitten met pretendenten die de limousine uit Stuttgart van zijn pasverworven troon willen stoten. Audi bekent als eerste kleur met de vernieuwde A8.

Audi A8

Op uiterlijk vlak herken je de vernieuwde A8 onder meer aan zijn nieuwe grille. De basis van het Singleframe radiatorrooster is nu breder en verchroomde hoeken die van onder naar boven in grootte toenemen, sieren het rooster. De zijdelingse luchtinlaten staan meer rechtop en zijn net zo gerestyled als de koplampen, waarvan de onderrand aan de buitenzijde een onderscheidende contour creëert. En ook achteraan werd het bumperwerk vernieuwd, met onder meer extra chroom rond de diffusor. De lichten voor- en achteraan zijn echter de grootste nieuwigheden. 

De koplampen krijgen een ontwerp dat nauwer aansluit bij de recentere modellen in het portfolio, de achterlichtblokken gebruiken nu olettechnologie. Je kan de lichtstrip met OLED-technologie met verschillende designs bestellen en wanneer de ‘dynamische’ Audi drive select-modus wordt gekozen, veranderen de lichten in een ander ontwerp dat alleen in die modus beschikbaar is. Bovendien; In combinatie met de rijhulpsystemen hebben de digitale OLED-achterlichten een naderingsindicatie: als een ander voertuig van achteren tot op twee meter van een stilstaande A8 komt, worden alle OLED-segmenten geactiveerd.

De koplampen kunnen dan weer een ander trucje: Vergelijkbaar met videoprojectoren maken de digitale ledmatrixkoplampen gebruik van DMD-technologie (digital micromirror device). Elke koplamp bevat ongeveer 1,3 miljoen microspiegels die het licht in minuscule pixels verdelen, waardoor het met de grootste precisie kan worden afgesteld. Een nieuwe functie die hierdoor mogelijk wordt, is rijbaan- en oriëntatieverlichting voor snelwegen. Hier stralen de koplampen een lichttapijt uit, dat de eigen rijstrook bijzonder helder verlicht. Vooral handig bij wegwerkzaamheden. De digitale ledmatrixkoplampen kunnen dynamische coming home/leaving home-functies genereren bij het ontgrendelen en verlaten van de auto. Ze worden op de grond of de muur geprojecteerd (zie foto links).

Audi A8

Luxepaard

Vanbinnen probeert de A8 de S-Klasse natuurlijk op vlak van luxe naar de kroon te stoten, onder meer met een vernieuwde adaptieve ophanging. Het MMI-infotainmentsysteem kreeg een update, de zetels zijn standaard bekleed met Valetta-leder en de zetels mochten bovendien op cursus bij een massagespecialist: het relaxzetelpack omvat bijvoorbeeld een rugmassage met 18 pneumatische kussens. Ook op duurzaamheid zet de A8 in: nieuw in het programma is het duurzame microvezelmateriaal Dinamica voor de deurpanelen, dat ook als optie kan worden ingezet voor de stijl- of dakbekleding.

Aangezien de belangrijkste passagies in de 5,19 meter lange Audi (met een versie van meer dan 5m40 speciaal voor China) achteraan zitten, ging er uiteraard veel aandacht naar het comfort van die passagiers. Zij krijgen bijvoorbeeld twee schermen van 10,1 inch met full HD-resolutie die aan de rugleuningen van de voorzetels zijn bevestigd. Ze geven inhoud weer van de apparaten van de passagiers en kunnen via casting talloze audio- en videostreams ontvangen, waaronder van bekende streamingplatforms, tv-mediabibliotheken of mobiele netwerken. Voor de juiste soundtrack zorgt dan weer het Bang & Olufsen Advanced Sound System met 23 speakers en een versterker van 1.920 watt.

Audi A8

Lancering in december

Onder de motorkap trekt Audi de benzine-, diesel- en plugin hybride kaart. Nog geen elektrische concurrent voor de Mercedes EQS dus. De diesel is een mild-hybride drie liter met 286 pk en 600 Nm. Ook aan benzinezijde heb je een drieliter mild hybride met 340 pk en 500 Nm, al kan je ook voor een V8 met lichte elektrohulp kiezen. Die laat 460 pk en 660 Nm noteren als 'gewone A8' en 571 pk en 800 Nm indien je voor zijn sportieve broertje, de S8, gaat. De plug-in tot slot doet het ook met een drieliter benzine, gekoppeld aan een elektromotor. Goed voor 462 pk en 700 Nm, al lijkt ons vooral de grotere batterij (14,1 kWh) het noteren waard. Exacte cijfers over hoe ver de wagen puur elektrisch geraakt, geeft Audi nog niet mee.

De vernieuwde Audi A8 wordt in december gelanceerd. In België bedraagt de basisprijs voor de A8 50 TDI quattro 94.700 euro. De A8 60 TFSI e quattro staat genoteerd vanaf 110.750 euro, de Audi S8 vanaf 143.770 euro.