Nieuwe Kia Niro haal inspiratie bij de Audi R8

Je zou het niet meteen zeggen, dat zo'n brave crossover (hybride, PHEV en 100% elektrisch) designmatig iets overneemt van een benzineverslindende sportwagen als de Audi R8, maar toch is het waar.

Kia Niro

Net als de R8 pakt de nieuwe Niro immers uit met zogenaamde sideblades, opvallend gekleurde koetswerkelementen van de C-stijl naar beneden. Verwacht echter geen sportprestaties van deze Kia, net als voorheen krijgt hij een zelfopladende hybride, een stekkerhybride of een 100% elektrische motor in de neus. Waarschijnlijk dezelfde als nu (met als verschil dat die twee laatste versies iets verder zullen geraken op een volle batterij), maar daar wil Kia nog niets over kwijt.

Wat je nog moet weten over de nieuwe Niro? Vooraan krijgt hij de nieuwe "Tiger Face" Grille, een evolutie op de vroegere Tiger Nose, een gesmaakt design dat we al eerder op de EV6 zagen. Vanbinnen krijgt hij dan weer twee met elkaar verbonden schermen, ook die opstelling zagen we al eerder bij de Zuid-Koreanen.

Kia Niro

Recycleren, recycleren...

... wie zijn best doet, zal het leren. En bij Kia steken ze er kennelijk veel tijd in, om zo de milieu-impact van hun wagens te beperken. De stoelen van de nieuwe Niro zijn bijvoorbeeld bekleed met stof gemaakt van onder meer eucalyptusbladeren. De lak op de deurpanelen is zonder benzeen, tolueen of xyleen-isomere, dit schijnt beter te zijn voor het milieu. 

Tot slot geven we ook mee dat de wagen beschikt over een zogenaamde Greenzone Drive Mode, althans in PHEV-variant. Wanneer je met je stekkerhybride een traject aflegt via de GPS, weet de Kia op welke plaatsen je zal rijden en daar houdt hij rekening mee. Zo zal je op de snelweg vooral de verbrandingsmotor aanspreken, om de passages in de stad volelektrisch te kunnen afleggen. Met de steeds strenger wordende lage emissiezones zeker geen slecht idee van de Koreanen!

Vanaf midden 2022 zou de eco-crossover op onze wegen moeten verschijnen.