Nieuwe Opel Astra gaat stapsgewijs naar 100% elektrisch

In de aanloop naar het autosalon van München van volgende week (waar de Astra niet te zien zal zijn) laten de automerken heel wat nieuwigheden op ons los. Na de Kia Sportage en de Mercedes-AMG GT 4 deurs is deze Opel Astra wel verrassend genoeg het eerste model dat 100% elektrisch wil gaan... maar nog niet nu.

Opel Astra

Pas in 2023 gaat de Opel Astra immers volledig elektrisch als Astra-e. In tussentijd is de plug-in hybride versie de meest geëlektrificeerde in de line-up. De stekkerhybride met een systeemvermogen van 180 pk is direct vanaf de marktintroductie begin 2022 beschikbaar. De krachtigere variant met 225 pk volgt in het voorjaar van 2022. Beide plug-in hybrides zijn standaard uitgerust met een geëlektrificeerde 8-traps automaat die de voorwielen aandrijft. Dankzij een 12,4 kWh-batterij is het in de rijmodus ‘Electric’ mogelijk tot wel 60 kilometer af te leggen volgens de WLTP-testnorm.

Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1,2-liter driecilinder turbomotor met een handgeschakelde zesbak. Opel levert onder meer een variant met 110 pk. Naar wens levert Opel ook een versie met 130 pk met een handgeschakelde zesbak of achttraps automaat. Dieselen kan met een 1,5-liter viercilinder turbodiesel en eveneens een vermogen van 130 pk. Deze diesel is leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat. Die laatste twee motoren konden we al testen in de Grandland.

Opel Astra

Opel Vizor

Designmatig volgt de Astra de lijn die Opel een goed jaar geleden is ingeslagen. Grootste blikvanger is de zogenaamde Opel-vizor . Dit is een grote zwarte strook boven de grille, die beide koplampen verbindt, een designtrucje dat we kennen uit de Mokka en dat verwijst naar de Opel Manta uit de jaren '70. Achteraan wordt zijn naam dan weer breed over zijn kofferklep uitgesmeerd - ook hier is de vergelijking met de Mokka treffend - en binnenin plant Opel het Pure Panel in het interieur. Een dubbel scherm, met links de tellers en rij-informatie en centraal het infotainmentsysteem, waarbij dat laatste scherm lichtjes richting de bestuurder gedraaid is. Iets dat we voor het eerst zagen in... inderdaad.

Opel Astra

Technologie

Technologisch pakt de Astra uit met adaptieve cruise control die de snelheid verhoogt of verlaagt om de afstand tot de voorligger te bewaken, zonder daarbij de ingestelde snelheid te overschrijden. Dit systeem kan de auto zelfs geheel tot stilstand brengen. Bovendien zijn de versies met een automatische transmissie voorzien van een ‘Stop & Go’-functie, waarmee de auto ook weer automatisch vanuit stilstand kan vertrekken om de voorligger te volgen, bijvoorbeeld in files.

Opel Astra

Kofferruimte

Tot slot geven we mee dat - hoewel de Astra slechts 4mm groeide - de bagageruimte flink toenam. De koffer met een verstelbare bodem biedt de bestuurder en zijn vier passagiers nog altijd 422 liter aan laadcapaciteit, dat was 370 liter bij de vorige Astra. Wie de rugleuningen van de achterbank neerklapt, heeft de beschikking over 1.250 liter.

De zesde generatie Astra is ontworpen en ontwikkeld bij Opels thuisbasis in Rüsselsheim, waar dit najaar ook de productie van start gaat. De orderboeken voor de nieuwe Opel Astra openen in oktober, dan maakt Opel ook de prijzen bekend. De levering start begin 2022, de Astra-e volgt in 2023.