Nieuwe Suzuki S-Cross is snelle jongen

Maar niet om de reden die je zou denken. 

Suzuki S-Cross

Neen, Suzuki plaatst geen V8 in de nieuwe S-Cross. En het wordt ook geen EV met supersprinttijden zoals de Kia EV6. De nieuwe S-Cross krijgt immers altijd een 1,4-liter benzinemotor met 129 pk in het vooronder die wordt bijgestaan door een klein hybride hulpje met 13,6 pk. Waar hij dan wel snel is? Bij de dealers! Want de nieuwste versie van deze Japanner kan je daar volgende maand al gaan bekijken, net op tijd voor het autosalon. En veel sneller dan wat tegenwoordig, in volle corona- en halfgeleidercrisis, het geval is. Die nieuwe Ford Ranger die je gistern bijvoorbeeld bij ons zag? Die wordt pas geleverd aan het begin van... 2023!

Wat je nog moet weten over de S-Cross? Wel, het gaat hier eigenlijk om een facelift. Platform en afmetingen blijven identiek. Toch ziet de Japanse crossover er heel anders uit, met een nieuwe, stoere grille, een prominente C-stijl en kloeke, modern gelijnde lichtunits. Achteraan vinden we een lichtstrip terug, zoals bij de Across. Het maakt van het model eerder een stoere SUV dan een hogere hatchback, wat vroeger het geval was. Binnenin blijven de veranderingen dan weer beperkt: daar worden het touchscreen en ventilatierooster van positie gewisseld, wat vermoedelijk gedaan is voor een beter gebruiksgemak.

Foto's Suzuki S-Cross