Peugeot 308 steekt in het nieuw

En hij krijgt meteen de nieuwe Peugeot-badge opgespeld.

Peugeot 308

Na een lange carrière met enkele tussentijdse facelifts, presenteert Peugeot eindelijk de nieuwe versie van de 308. SUV's zijn lucratiever en dus belangrijker, weet je wel. Toch deden de Fransen geen half werk bij de ontwikkeling van deze hatchback. Hij ligt op een nieuw platform, waardoor hij best wat groter is. De wielbasis van de nieuwe hatchback groeit met 55 millimeter en het dak is 20 millimeter lager. Toch is het vooral de badge op zijn snuit die met de meeste aandacht gaat lopen. De 308 is immers de eerste Peugeot die mag pronken met het nieuwe logo van de constructeur.

Voorts volgt de 308 de designlijnen die Peugeot al enige tijd geleden uitstippelde en die we bijvoorbeeld al op de 208 en 3008 zagen. Via een subtiel vormgegeven radiatorrooster en de dagrijverlichting die leeuwentanden symboliseert, bijvoorbeeld. De gespierde wielkasten en het dakspoilertje geven de Fransman dan weer een sportieve uitstraling.

 

Peugeot 308

Stembediening

Ook vanbinnen blijft Peugeot zijn designfilosofie trouw, met de i-Cockpit. Zo zien we nog steeds het kleine stuurtje, waar je de instrumenten niet door, maar boven kan zien. Centraal zien we een 10 inch touchscreen, dat qua connectiviteit een update kreeg. En stembediening, die is ook aanwezig. Je activeert hem met de formule "OK Peugeot". De stoelen tot slot krijgen een AGR-label, wat betekent dat ze goed zijn voor je rug. Daarvoor haalde Peugeot de mosterd bij zustermerk Opel.

Onder de motorkap kan je kiezen voor drie opties: benzine (110 of 130 pk), diesel (130 pk) en plug-in hybride (180 of 225 pk). Die laatste versie krijgt een batterij van 12,4 kWh en zou een elektrische actieradius hebben van 60 km. De batterijen nemen wel wat kofferruimte in, waardoor je daar 361 liter stouwruimte hebt in plaats van 412.

De Peugeot 308 zou in de tweede helft van 2021 bij de dealers moeten staan.