Peugeot 308 SW bewijst het tegendeel

Na de gewone 308 krijgt ook de Peugeot 308 SW, de breakversie, een nieuw jasje. Crossovers en SUV's als enige lucratieve producten in de autosector? De Fransen bewijzen dat ook de klassieke break vandaag nog relevant kan zijn.

Peugeot 308 SW

Hoewel de 308 SW rebels een "wat oudere koetswerkvariant" blijft, zijn zijn motoren helemaal bijdetijds. Je kan nog geen elektrische versie bestellen, maar wel al een plug-in hybride variant. Aan de basis ligt een elektromotor van 110 pk die gevoed wordt door een accu van 12.4 kWh. Afhankelijk van de versie krijgt die hulp van een benzinemotor van 150 pk of 180 pk, waardoor het systeemvermogen op 180 pk of 225 pk komt te liggen. Puur elektrisch zou de 308 SW zo'n 60 km ver komen.

Is zo'n plug-in nog te vroeg? Dan kan je kiezen voor een klassieke benzine of diesel. In die eerste categorie 110 of 130 pk sterk, in die tweede enkel met een cavalerie van 130 paarden. Optioneel kunnen deze motoren gekoppeld worden aan een achttraps automaat.

Peugeot 308 SW

Dubbele spoiler

Niet alleen de aandrijflijnen kregen een update, ook op stylistisch vlak werd de Fransman onder handen genomen. Met zijn scherpe snuit en strakke, expressieve derrière kan hij zo flaneren op de Champs-Élysées. We zien zelfs een dubbele spoiler: in het verlengde van de daklijn en onder de achterruit. Op de PHEV na ligt er geen echt sportief motorblok in de 308 SW, maar dynamisch ziet hij er zeker uit.

Daarnaast ging de 308 SW door een groeispurt: hij is zes centimeters langer dan voorheen, terwijl het dak 2 centimeter lager werd geplaatst. In de koffer geraak je nu 608 liter aan ruimte kwijt (548 liter voor de hybride versies) en zelfs 1.634 liter met de achterbank neergeklapt. Ter vergelijking: een Skoda Octavia Combi, de ruimtekampioen in dit segment, doet het met 640 en 1.700 liter.

Gekend interieur

Vanbinnen bouwt Peugeot verder op de fundamenten die het al eerder legde: het kenmerkende kleine stuurwiel - fijn voor de een, mateloos irritant voor de ander - en twee schermen van 10 inch, eentje recht voor je neus als vervanger voor de klassieke tellerpartij en eentje in het midden waarmee je het inforainment bedient. Al kan dat ook met je stem, door "Oké Peugeot" te zeggen. En ook het technologisch pakket is in orde, met onder meer Apple Carplay, Android Auto, adaptieve cruisecontrole en een fileassistent.

De nieuwe Peugeot 308 SW wordt begin 2022 bij de dealers verwacht.

Peugeot 308 SW