Q4 (Sportback) is nieuw elektrisch Audi-duo

Op drie maanden tijd heeft Audi zijn elektrisch gamma meer dan verdubbeld. De e-tron GT was de sportieve toevoeging, deze Q4 e-tron en e-tron Sportback de meer betaalbare!

Audi Q4 e-tron

Goedkoop is natuurlijk relatief. Audi vraagt voor de Q4 35 e-tron zo'n 41.990 euro. De 40 e-tron kost je 48.500 euro, de 50 e-tron Quattro 56.350 euro, al krijgt die bij ons al meteen een S Line-uitvoering mee. Voor de Sportback (de versie met coupédak) betaal je telkens zo’n 2.000 euro meer. Goedkoper dan de gewone e-tron en e-tron Sportback, veel goedkoper dan de e-tron GT, maar niet meteen weggelegd voor elke Jan-met-de-pet (en de laadpaal).

Voor wie begint te duizelen bij de typenamen van Audi zetten we de drie versies van de e-tron eens naast elkaar: de 35 is 170 pk sterk en haalt 341 km autonomie, de 40 koppelt 204 pk aan een rijbereik van 520 km en de 50 e-tron Quattro doet het met 299 pk. Die is als enige voorzien van vierwielaandrijving (de 35 en 40 zijn achterwielaandrijvers) en haalt daardoor iets minder kilometer uit zijn accu: 488 om precies te zijn.

Audi Q4 e-tron

Augmented reality

Vanbinnen volgt Audi de gekende lijn binnen de Volkswagengroep, waarbij je vooral het touchscreen gebruikt, al bedien je de airco nog met klassieke knoppen. De middentunnel ontbreekt, waardoor je een groter ruimtegevoel hebt, en het zesspakig stuurwiel zien we voor het eerst in een Audi.

Als optie kunnen de Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron trouwens uitgerust worden met nog een innovatie aan boord: het augmented-reality-head-updisplay. Het projecteert de informatie van sommige rijhulpsystemen en de navigatiesymbolen over de reële buitenwereld en zou de illusie creëren van een virtueel zwevend beeld op een afstand van zo’n 10 meter of meer voor de bestuurder.

De eerste Audi Q4 e-tron verschijnt in juni 2021 op de Belgische markt en de Sportback e-tron volgt tegen het einde van de zomer.