Rolls-Royce Ghost te stil? Niet meer dankzij dit geluid

De Ghost is het succesmodel voor Rolls-Royce. En dus kon een nieuwe versie na een carrière van 10 jaar niet uitblijven. Zo herken je hem.

Rolls-Royce Ghost

100 kilo geluidswerend materiaal

Kijken doet de nieuwe Ghost voortaan door koplampen, die erg lijken op de exemplaren die je in de Phantom kan spotten. Ook de achterlichten en bumpers zijn vernieuwd, net als de grille. Die wordt voorzien van lampjes die in het donker gaan branden, zodat deze subtiel verlicht is.

Ook binnenin laat Rolls letterlijk zijn licht schijnen. Wereldberoemd was zijn fameuze sterrenhemel in het dak al, maar nu kan je het dashboardpaneel ook bezaaien met led-lampjes.

Onder de motorkap verandert er niets. Daar huist nog steeds de 6,75 liter grote V12 met dubbele turbo. Een motor die goed is voor 572 pk en een trekkracht van 850 Newtonmeter, oftewel een vooruitgang van 8 pk en 70 Nm meer dan voorheen. Genoeg om de 2.490 kilo zware Rolls in 4,8 seconden aan de 100 km/u af te zetten. Al komt dat aan een kost. Met een gemiddeld verbruik van 15,2 liter per 100 kilometer is het blok immers ronduit dorstig te noemen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Wel nieuw zijn de vierwielaandrijving en vierwielbesturing, waarvan die laatste de auto gevoelsmatig wat korter moet doen aanvoelen in de bochten.

Tot slot geven we nog even mee dat de Britse autobouwer zo’n 100 kilo extra geluidswerend materiaal in de Ghost propte. Helaas werd de auto daardoor volgens Rolls-Royce zó stil dat het als storend en desoriënterend voor bestuurders werd ervaren. Daarom werd een zachte ondertoon, een zogeheten ‘whisper’, toegelaten in het interieur. Het is eens wat anders dan het geluid dat elektrische wagens naar buiten sturen om gehoord te worden in het stadsverkeer …