Subtiele facelift voor de Skoda Kodiaq

De grootste SUV van Skoda, de Kodiaq, steekt in het nieuw. Al zal je twee keer moeten kijken vooraleer je de 2021-versie van de Tsjech zal herkennen. Wij gidsen je door de veranderingen die de Kodiaq onderging.

Skoda Kodiaq

Skoda heeft vooral geprobeerd om het design van het model beter in overeenstemming te brengen met de andere SUV's uit haar gamma, de Karoq en de Kamiq. Zo loopt de motorkap wat verder door, waardoor de grille van de kloeke Tsjech wat rechter staat. Ook tuurt hij nu door smallere led-koplampen. Achteraan verdwijnt het Skoda-logo op de achterklep, daar staat nu voluit "Skoda" vermeld. Fans van het embleem hoeven echter niet te treuren: op de velgen staat het klassieke logo van de constructeur wel nog afgebeeld.

Binnenin verandert er nog minder, of we moeten het hebben over het nieuwe, tweespakige stuurwiel dat standaard komt of de optionele stoelen met een massage- en ventilatiefunctie. Ook de sfeerverlichting krijgt meer functies en de inlegstrookjes werden subtiel aangepast.

Skoda Kodiaq

Nieuwe RS-variant

Onder de motorkap blijft Skoda de gekende motoren trouw: een tweeliter diesel van 150 of 200 pk en een 1.5 benzne van 150 pk vormen nog steeds de basis, de topversie, de RS, wordt wel in het nieuw gestoken. En dat mag je best letterlijk nemen, want de dieselmotor van deze variant met 240 pk wordt ingeruild voor een benzine slurpende krachtbron van 245 pk. Een motor die je bijvoorbeeld ook kent van de Octavia RS, Volkswagen Golf GTI, Cupra Leon en Audi S3.

Je kan de nieuwe Kodiaq vanaf juli bij de dealers bekijken.