Toyota Aygo zoekt het hogerop als Aygo X

Al drie generaties lang is de Toyota Aygo de guitige instap-Toyota. Maar ook bij de allerkleinsten is de roep om crossovers onoverkomelijk. En daarom zoekt het model het hogerop.

Toyota Aygo X

Crossovers in het A-segment, veel zijn er niet bijgekomen sinds de Suzuki Ignis zowat de grondlegger van het genre werd. Toch denkt de Toyota Aygo X, met 11 mm hogere bodemvrijheid dan de gewone Aygo, een winnend recept te hebben gevonden. Die extra hoogte is trouwens de voorbode van een heuse groeispurt, want de nieuwkomer 2,35 is ook centimeter langer en maar liefst 12,5 centimeter breder. De wielbasis nam toe met 90 millimeter, best handig voor een kleine stadswagen.

Qua looks bouwt de stadswagen dan weer duidelijk voort op de fundamenten van de huidige Aygo, die binnenkort meer dan waarschijnlijk zijn laatste adem uitblaast. Vooral de achterkant dan, met de kenmerkende lichtsignatuur en kofferklep. Vooraan krijgt de Aygo X dan weer een veel rechtere snuit, ledverlichting maakt zijn intrede en natuurlijk moeten plastic beschermstukken op de wielkappen en zijschorten voor een stoerder uiterlijk zorgen.

Toyota Aygo X

Geen hybride

Binnenin neemt Toyota dan weer een flinke stap vooruit qua digitalisering. Het centrale scherm is optioneel tot 9 inch groot en biedt connectiviteit met Android Auto en Apple Car Play. Bovendien zullen updates zogenaamd "over-the-air" geïnstalleerd worden. Het eveneens optionele audiosysteem - 4 speakers gekoppeld aan een versterker van 300 W en een grote subwoofer van 200 mm - werd dan weer verzorgd door JBL en tot slot geven we mee dat het canvasdakje uit de gewone Aygo ook op dit model beschikbaar is.

Onder de motorkap plaatsen de Japanners gewoon de motor die het vandaag al in de Aygo lepelt: een driecilinder met 1 liter longinhoud, goed voor 72 pk en 93 Nm koppel, maar vooral een mussendorst van 4.7 l/100 km en 107 g/km CO2. Standaard wordt die gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen, optioneel kan je een traploze CVT in de wagen laten plaatsen.

Toyota Aygo X

Made in Belgium

Het idee voor de nieuwe Aygo X vond zijn oorsprong in het Aygo X "Sparking Chilli Red" prologue-concept, voorgesteld in het voorjaar van 2021, en ontwikkeld door Toyota Europe Design and Development in Nice, Frankrijk. Na de positieve ontvangst van het concept, werd het Aygo X-project overgebracht naar Toyota Motor Europe in België. Het is zelfs zo dat de nieuwe Aygo X het eerste Toyota-model is waarvan de nieuwe versie volledig in ons land werd gepland, ontwikkeld en ontworpen:

“Voor Toyota Motor Europe (TME) is de volledig nieuwe Aygo X meer dan zomaar de derde succesvolle introductie van een product dat gebruik maakt van het GA-B-platform van de Toyota New Global Architecture. De Aygo X verandert het speelveld voor de in België gebaseerde productplanners en ingenieurs, en bewijst hiermee dat wij in België en in Europa in staat zijn een volledig nieuwe generatie van een model te ontwikkelen. Deze nieuwe versie was de aanleiding tot bijkomende investeringen bij TME, zoals een gloednieuwe style studio, simulatietechnologieën en versnelde digitalisatie. Op piekmomenten tijdens het Aygo X-project, was meer dan 50% van ons Research & Development-personeel rechtstreeks betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe model. Zij realiseerden dit in een recordtijd van slechts 34 maanden”, vertelt Stijn Peeters, Aygo X Project Leader van Toyota Motor Europe.