Toyota Prius en Corolla komen met waterstofmotor

Toyota gelooft duidelijk in waterstof en bouwt haar aanbod uit. Tegen 2023 zal de Mirai gezelschap krijgen van twee andere modellen. Al zullen zij motorisch hard verschillen van Toyota's eerste waterstofwagen.

Toyota Mirai

De Mirai is immers een wagen waarvan de motor wordt aangedreven door een accu, die zelf verbonden is met een brandstofcel die de onder de vloer opgeslagen zuurstof en waterstof met elkaar in contact brengt. Deze chemische reactie, hydrolyse, produceert elektriciteit, en geeft alleen water vrij (in de Mirai zo’n 7 liter waterdamp per 100 km). De wagen rijdt met andere woorden elektrisch, maar hij moet niet opgeladen worden. Waterstof tank je zoals benzine, in een vijftal minuten.

De Corolla krijgt daarentegen een volledig andere motor, een verbrandingsmotor, als we het Amerikaanse zakenblad Forbes mogen geloven. Inderdaad, Toyota gaat waterstof gebruiken zoals klassieke benzine. Het idee is al enige tijd gekend, Mazda werkt bijvoorbeeld aan een wankelmotor die hetzelfde trucje zou kunnen, maar het werd tot op heden niet gecommercialiseerd in de auto-industrie. Eerst zal het concept nog wat gefinetuned worden in de racerij, Toyota plant bijvoorbeeld een deelname aan de 24 uur van Fuji, maar vanaf 2023 zou een Corolla op waterstof in de showroom moeten staan. Benieuwd of hij zijn racegenen zal behouden... Het grote voordeel van waterstof, zeker voor autofanaten, is alvast dat je een schone brandstof hebt die snel te tanken is en toch die typische sound van een verbrandingsmotor benadert. Graag zelf oordelen? Bekijk dan zeker de video onderaan ons artikel, waar de waterstofaangedreven raceversie van de Corolla met 257 pk sterke driecilinder vertrekt voor een testrit op circuit.

Nieuwe Prius

Een jaartje voor die nieuwe Corolla op waterstof uitkomt, in 2022, trekt de Japanse autobouwer het doek van de nieuwe Prius. En ook de vaandeldrager van het hybride rijden zou zwichten voor een door waterstof gevoede aandrijflijn. Eerst zou immers de klassieke hybride uitkomen, met de 1.8 benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor, nadien verschijnt volgens Forbes een plug-in hybride optie met... waterstof! Opnieuw een primeur! Het model zou met andere woorden altijd elektrisch rijden. Dagelijkse ritten via stroom opgeslagen in de batterij, voor langere ritten gebruik je waterstof, die je veel sneller kan tanken. Wij zijn alvast razend benieuwd naar die combinatie.

Embed code