Tussentijdse opfrisbeurt voor de Dacia Duster

Het successrecept voor de Dacia Duster is duidelijk: een populaire koetswerkvorm (een crossover) aan een messcherpe prijs. Het resultaat: 1,9 miljoen verkochte exemplaren. De concurrentie zit echter niet stil, waardoor Dacia aan de bak moest voor een tussentijdse facelift.

Dacia Duster

Uiterlijk verandert er niet veel aan het model. De nieuwe Dacia Duster herken je aan zijn verhoogd radiatorrooster en koplampen met Y-vormige ledsignatuur met ledknipperlichten, een primeur voor het Roemeense merk. Daarnaast valt ook de nieuwe achterspoiler op. Nieuwe 16 en 17 inch duimen en een nieuwe kleur (Arizona Orange) in de optielijst maken de transformatie compleet.

Binnenin pakt Dacia dan weer uit met een nieuw 8-inch touchscreen met de nieuwste connectiviteitsmogelijkheden, tot op heden een niet onlogisch werkpuntje voor deze budgetwagen. Het scherm toont ook nieuwe informatie voor 4x4-gebruik, toch als je voor een vierwielaangedreven variant van de SUV opteert

3 opties onder de motorkap

Met benzine, diesel en LPG heb je qua aandrijflijn drie keuzes. De benzine 1 en 1,3 liter-motoren hebben nu recht op de gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling en zes verzetten, althans op de voorwielaangedreven Dacia Duster TCe met 150 pk, de vierwielaangedreven variant komt nog altijd met een handbak. De twee andere benzineopties, 90 en 110 pk sterk, komen altijd met handbak. De LPG-versie doet het dan weer met 100 pk, terwijl de 1.5 liter grote dieselmotor een cavalerie van 115 paarden telt.