Vier dingen die je moet weten over de nieuwe BMW 4 Reeks Gran Coupé

Vandaag haalde BMW het doek van de nieuwe 4 Reeks Gran Coupé. Wil je erover meepraten aan de toog van je lokale café? Dan ben je met deze weetjes helemaal mee.

BMW 4 Reeks Gran Coupé

1. De saga compleet

De 4 Reeks Gran Coupé is de laatste telg in het gamma 4 Reeksen van de constructeur uit München, na de tweedeurs 4 Reeks Coupé en de cabrio enerzijds en de volledig elektrische variant van deze 4 Reeks Gran Coupé, de i4, anderzijds. Allemaal krijgen ze die opvallende grille met de twee nieren, allemaal hebben ze hun eigen plekje in de gefragmenteerde strategie van BMW, met haar tientallen modellen en afgeleiden. De nieuwe 4 Gran Coupe is zo maar even 14 centimeter langer, 2,7 centimeter breder en meer dan 5 centimeter hoger dan zijn voorganger en de koffer groeit met 39 liter tot 470 liter. 

Onder de motorkap enkel benzines en diesels, van hybridisering is hier nog geen sprake. Aan dieselzijde kan je kiezen voor de viercilinder 20d, 190 pk sterk en optioneel verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Aan benziekant heb je drie keuzes: de 20i en de 30i zijn viercilinders, respectievelijk 184 en 245 pk sterk, de M440i bouwt de brug naar de sportievere modellen en krijgt dan ook een zescilinder in lijn opstelling. 374 pk is hij sterk, standaard met vierwielaandrijving. Standaard op alle modellen is dan weer de achttrapsautomaat. De zwaarste benzineversie en de diesels krijgen wel wat mild hybride hulp om hun verbruik te drukken.

BMW 4 Reeks Gran Coupé

2. Interieur en connectiviteit

Vanbinnen is de 4 Reeks Gran Coupé dan weer helemaal mee op vlak van rijhulpsystemen en connectiviteit. Denk maar aan een rijstrookassistent, parkeerassistent en een adaptieve cruisecontrole met automatische assistent voor snelheidsbeperkingen, trajectcontroles en verkeerslichtdetectie (al is die laatste enkel beschikbaar in Duitsland). Connectiviteit via Android Auto en Apple Car Play behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Tot slot is er ook hetcloudondersteund navigatiesysteem BMW Maps, dat volgens de Duitse constructeur een uiterst snelle en nauwkeurige routeberekening biedt en aankomsttijden en realtime-verkeersupdates met korte intervallen. Updates voor dit technologisch pakket worden over the air gedownload.

De systemen gaan schuil achter het iDrive-besturingssysteem met 8,8”-bedieningsscherm en een 5,1”-kleurenscherm in het instrumentenbord. De als optie verkrijgbare BMW Live Cockpit Professional is uitgerust met een volledig digitale schermgroep, bestaande uit een instrumentenbord met hoge resolutie en een schermdiagonaal van 12,3” achter het stuur en een 10,25” groot bedieningsscherm. Het enigeminpuntje: het nieuwe iDrive-systeem zit nog niet op deze wagen, maar wel op de elektrische i4. Het is meteen duidelijk waar de prioriteiten van BMW liggen.

BMW 4 Reeks Gran Coupé

3. Rijplezier

BMW probeert uiteraard het rijplezier van zijn sportieve coupé op punt te houden. Hij pakt uit met een nagenoeg 50/50 gewichtsverdeling over de voorste en achterste as, één van de paradepaardjes van het merk, een laag zwaartepunt en een hoge koetswerkstijfheid. Ook aerodynamisch ging hij erop vooruit met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 tegenover 0,28 voorheen. Dit doet hij onder meer met een actief regelsysteem met luchtkleppen boven- en onderaan, luchtgordijnen en een nagenoeg volledig gesloten bodemplaat die de stroomlijn van de wagen optimaliseren.

Uiteraard kan je via de optielijst de sportieve aspiraties vergroten, met het M-onderstel (standaard op de M440i, hij krijgt ook een M Sport-differentieel met elektronisch gestuurde, volledig variabele sperfunctie achteraan), M-Sport remmen (ook standaard op de M440i). Sportzetels en een lederen sportstuur zijn standaard op alle versies.

4. Commercialisering

Tot slot geven we nog even mee dat je de BMW 4 Reeks Gran Coupé vanaf november bij de dealer kan gaan bekijken. Belgische prijzen zijn nog niet bekend.

BMW 4 Reeks Gran Coupé