Volkswagen Taigo komt naar Europa

Volkswagen heeft al een ware armada aan SUV's in de line-up, maar er kan volgens de Duitsers altijd eentje bij. De naam van de nieuweling? De Taigo.

Volkswagen Taigo

De inspiratie voor de Taigo haalde Volkswagen in Brazilië, waar dit model als Nivus door het leven gaat. De Taigo is de eerste SUV-coupé van het merk en de bevestiging dat ook volumemerken deze koetswerkstijl introduceren, want na de Renault Arkana is hij de tweede in zijn soort op de Europese markt. Al is de Taigo wel een maatje kleiner,  hij meet net geen 4,26 meter, waardoor hij nipt langer is dan de T-Roc. Zijn basis is echter het MQB A0-platform, dat Volkswagen gebruikt voor de iets kleinere T-Cross en Polo.

Volkswagen Taigo

Gedeeld interieur met de Polo

Dat de Taigo de genen van de Polo deelt, zie je binnenin. Daar krijg je nu standaard een digitale tellerpartij en ook de bediening van de airconditioning werd veranderd. Net als bij andere wagens van de Volkswagengroep gebeurt dit via een aanraakstrookje, al is de positionering anders dan bij bijvoorbeeld de Golf en is het strookje deze keer verlicht.

Als het gaat om comfort en veiligheid, lijkt de nieuwe SUV-coupé sterk op Volkswagen-modellen uit hogere segmenten. Elke Taigo wordt standaard geleverd met assistentiesystemen zoals het omgevingsbewakingssysteem "Front Assist", inclusief noodremfunctie voor in de stad, en het waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook "Lane Assist". "IQ.DRIVE Travel Assist" is als optie leverbaar en maakt halfautomatisch rijden mogelijk tot een door het systeem bepaalde topsnelheid van 210 km/h.

Bij de lancering zijn er twee driecilindermotoren en één viercilinder te bestellen, die allemaal benzine slurpen. De 1,0-liter driecilinder produceert dankzij een turbo 95 pk en is gekoppeld aan een handbak met vijf versnellingen. Dan is er nog een tweede 1.0 TSI, maar dan met 110 pk. Deze kun je met een zesbak krijgen, of met een DSG-automaat. Tot slot is er een 1,5-liter viercilinder met 150 pk.