Aankoopintentie nieuwe auto zakt door corona en schrapping autosalon

Januari is traditioneel de automaand bij uitstek in ons land. Het autosalon en de daarbij horende saloncondities zorgen ervoor dat veel automerken 20 tot 30% van hun omzet draaien in deze maand. Dit jaar zou dat cijfer een stukje lager kunnen liggen. Het ontbreken van een autosalon zorgt immers dat de "autokoorts" niet echt de kop op zal steken bij het brede publiek.

Autosalon

Na een vreemd jaar hoopt de autosector in ons land 2021 te beginnen met een positieve noot. Ondanks de schrapping van het autosalon in de Brusselse Heizelpaleizen willen de constructeurs en garagehouders via allerlei kortingen de autoverkoop in ons land aanzwengelen. Toch is er bij het bredere publiek minder nood aan een nieuwe wagen, blijkt uit een rondvraag van sectororganisatie Traxio. "De annulering van het autosalon van Brussel wegens de coronacrisis, waardoor er voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog geen autosalon zal zijn in januari, heeft een impact op de aankoopintentie van een auto bij 17 procent van de mensen", lezen we in een studie van Traxio.

Impact van corona op de autoverkoop

"Uit het onderzoek blijkt dat heel wat mensen januari blijven beschouwen als 'autosalonperiode'. Dat leeft niet alleen bij de autoliefhebbers maar ook bij opvallend veel jongeren", zegt Traxio-woordvoerder Filip Rylant. "De afgelasting van het autosalon heeft bij 75 procent van de ondervraagden geen impact op de aankoopintentie, bij 17 procent wel, met daarbij een opvallend groot verschil tussen jongeren (25 procent) en ouderen (5 procent). Laten we echter ook de impact van corona op de aankoopintentie (24 procent) niet uit het oog verliezen."

De weerslag van corona blijkt dus groter dan de beslissing om het autosalon te schrappen. In het merendeel (15 procent) gaat het om een uitstel van de aankoop, 4 procent is van plan een goedkopere wagen te kopen en 2 procent wil eerder een tweedehands dan een nieuwe wagen aanschaffen. Ook de corona-impact is het grootst bij de jongeren tussen 18 en 24 (40 procent) en het kleinst bij de 65-plussers.

Lees ook:

Een derde autokopers zou online een auto kopen door Corona