Daar is de nieuwe Opel Astra: Franse genen, Duits karakter

Opel plaagde er vorige maand nog mee, maar nu is de nieuwe Astra eindelijk klaar. Die leunt grotendeels op de fundamenten van de Peugeot 308, maar weet toch zijn eigenheid te behouden.

Opel Astra

De Opel Astra staat op een keerpunt. Niet alleen krijgt hij nu een platform uit de PSA-groep, waardoor hij technisch verwant is aan de Peugeot 308, hij trekt ook de deuren van de elektrificatie open. Inderdaad, de Opel Astra kan je niet alleen krijgen op benzine (1.2 met 110 of 130 pk) of diesel (1.5 met 130 pk), er zijn ook twee plug-in hybride opties beschikbaar. Eentje met voorwielaandrijving (180 pk), eentje die alle vier de wielen van power voorziet (225 pk). Het bijhorende accupakket is 12,4 kWh groot.

De techniek mag dan wel PSA zijn, qua styling bewandelt Opel een eigen weg. Eentje die sinds de Mokka een stukje expressiever is. Net als de kleine SUV krijgt de Astra de zogenaamde Opel-vizor als gezicht zal krijgen. Dit is een grote zwarte strook boven de grille, die beide koplampen verbindt, een designtrucje dat we kennen uit de Mokka en dat verwijst naar de Opel Manta uit de jaren '70.

Opel Astra

Opel Pure Panel

Achteraan wordt zijn naam dan weer breed over zijn kofferklep uitgesmeerd - ook hier is de vergelijking met de Mokka treffend - en binnenin plant Opel het Pure Panel in het interieur. Een dubbel scherm, met links de tellers en rij-informatie en centraal het infotainmentsysteem, waarbij dat laatste scherm lichtjes richting de bestuurder gedraaid is. Een opstelling die we voor het eerst zagen in... inderdaad, de Opel Mokka. Opel verzaakt trouwens aan het typische kleine stuurtje dat Peugeot in de 308 installeert, bij de Duitsers krijg je nog altijd een groot exemplaar.

Opel Astra