Een derde autokopers zou online een auto kopen door Corona

Door de Corona-pandemie zullen we steeds vaker onze auto online kopen. Dat zegt ook CarNext.com, een verkoopkanaal van tweedehands leasewagens. Zij onderzochten hoe Covid-19 onze visie op mobiliteit heeft beïnvloed.

Online auto kopen

We kiezen vaker voor eigen auto

CarNext.com, heeft de resultaten van zijn nieuwe Covid-19 Mobility Survey gepubliceerd. Daarin werd aan 3.000 mensen uit zes verschillende landen werd gevraagd hoe Covid-19 hun visie op mobiliteit heeft beïnvloed. Daaruit blijkt dat we steeds meer bereid zijn om online een auto te kopen.

In zijn commentaar op het onderzoek zei Jan Wouter Kleinjan, Chief Product & Marketing Officer: “De privé-auto is de koning in het nieuwe normaal. Uit onze enquête blijkt dat 81% van de mensen nu meer geneigd is om te rijden dan om het openbaar vervoer te nemen, terwijl 84% van de mensen eerder wil rijden in plaats van vliegen naar hun volgende vakantie. We hebben ook een duidelijke verschuiving gezien naar e-commerce tijdens de pandemie, waardoor een derde van de mensen nu actief overweegt om hun volgende auto online te kopen. Het is duidelijk dat dit structurele verschuivingen zijn die bewijzen dat het online kopen van auto’s niet slechts een tijdelijke trend is, maar een essentieel onderdeel van het nieuwe normaal.”

Dit zijn de belangrijkste bevindingen van het CarNext.com Covid-19 Mobility bestuurdersonderzoek:

  • Er is een duidelijke voorkeur voor de privé-auto boven andere mobiliteitsoplossingen, waarbij 81% van de ondervraagden nu meer geneigd is te rijden dan het openbaar vervoer te nemen als gevolg van de Covid-19-pandemie.
  • Er is een grote verschuiving in de houding ten opzichte van car sharing en car pooling, met 60% van de ondervraagde mensen die zeggen dat ze zich hier enigszins of zeer onveilig bij voelen.
  • Van degenen die dit jaar vakantieplannen hebben, zegt 84% te willen rijden in plaats van te vliegen.
  • Bijna een derde van de ondervraagden (31%) zijn meer geneigd online een auto te kopen dan voor de pandemie.
  • Bestuurders zouden eerder bereid zijn om een auto online te kopen als er thuisbezorging beschikbaar was (34%); als er een 14-daagse geld-terug-garantie werd geboden (50%); of als er een volledige onderhoudshistorie werd verstrekt (65%).