Ook Volvo pakt uit met nieuw logo

Het is een ware trend in autoland: heel wat constructeurs pakken uit met een nieuw - of althans aangepast - logo. De nieuwste in het rijtje? Volvo!

Volvo logo

Het is nog maar twee weken geleden dat we met de Peugeot 308 reden, de eerste Peugeot met het nieuwe leeuwtje op de neus, of er is al een volgend merk dat een nieuw logo ontworpen heeft. Wat Volvo betreft: dit nieuwe logo zal aanvankelijk nog niet op de Zweedse wagens te zien zijn. Eerst gaat het merk dit sobere 2D logo in digitale toepassingen gebruiken, nadien pas krijgen de XC40 en co het nieuwe logo op de neus geplakt.

Dit is dan ook de grootste reden achter de logoverandering: in een steeds digitalere wereld, wil je een logo dat digitaal zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Ook Volkswagen en Renault volgden bijvoorbeeld dezelfde redenering.

Geen symbool voor mannelijkheid

Maar wat is er nu veranderd? De cirkel rond de merknaam Volvo is nu dunner en de pijl is er niet langer mee verbonden. Een ander verschil is dat de blauwe achtergrond achter de Volvo-letters nu verdwenen is en dat de letters nu zwart zijn in plaats van wit. Wist je trouwens dat het logo van Volvo eigenlijk niets te maken heeft met het symbool voor mannelijkheid, hoewel je dat op het eerste zicht zou denken? Eigenlijk is de cirkel met opstaande pijl een oud chemisch symbool voor ijzer, ideaal voor de sterke, stevige identiteit die de Zweden zich bijna 100 jaar geleden wilden aanmeten.