Renaults zullen maximaal 180 km/u halen

Om hun auto's veiliger te maken, hebben heel wat autoconstructeurs hun wagens gelimiteerd tot een bepaalde snelheid. Renault is de laatste in dat rijtje en gaat meteen het verst: binnenkort rijden de wagens van de groep net als de Volvo's niet langer sneller dan 180 km/u.

Renault Mégane Grandtour

Snelheid ligt aan de basis van ongeveer één ongeval op drie. Volgens de topman van Renault, Luca de Meo, is het dan ook niet nodig dat auto's zulke snelheden halen. Binnenkort zullen nieuwe Renaults en Dacia's dan ook elektronisch begrensd worden tot 180 km/u. Maar ook veiligheidstechnologie speelt een belangrijke rol in de strategie van de Meo.

Daarbij denkt hij aan een Safety Coach die Renault binnenkort zal lanceren. In dat systeem werken adaptive cruise control, verkeersbordherkenning en navigatiesysteem samen voor de aanpassing van de snelheid van het voertuig. Zo zou de snelheid automatisch kunnen verlaagd worden bij het naderen van een bocht. Goede chauffeurs zouden ook punten krijgen, die resulteren in bijvoorbeeld een goedkopere autoverzekering.

Wat met de sportieve versies?

Verschillende wagens van de groep, zoals de elektrische Dacia Spring of Renault Twingo ZE zullen door hun lage topsnelheid niet beperkt te hoeven worden en of een Talisman diesel 180 km/u dan wel 195 km/u haalt, daar zal niet veel volk om malen. De vraag is echter wat Renault met haar sportieve modellen zal doen, zoals de Mégane RS of zuster- en sportwagenmerk Alpine. Bij Audi, dat de maximumsnelheid van zijn modellen limiteert tot 250 km/u, is het bijvoorbeeld mogelijk om de RS-modellen te laten begrenzen op 280 km/u. Beiden al redelijk hoge topsnelheden, waardoor het niet echt zo'n grote dealbreaker lijkt, maar wij kunnen ons voorstellen dat een bestuurder van een Mégane RS en vooral een Alpine - op circuit of de Duitse Autobahn - al eens sneller dan 180 m/u wil rijden en kan vallen over de gelimiteerde topsnelheid van deze wagens. 

Like HLN Drive op Facebook!