Worden CO2-targets voor luxe- en sportwagens uitgesteld?

Als het van Roberto Cingolani, Italiaans minister voor ecologische transitie, afhangt alvast wel. Volgens de minister kan de huidige deadline constructeurs van luxewagens immers problemen opleveren.

Italiaanse wagens

Cingolani is alvast gesprekken gestart met de Europese Unie, die vanaf 2035 de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor aan banden wil leggen. “De Italiaanse regering schaart zich volledig achter de inspanningen die de Europese Unie wil doen om de emissies van de autosector te verminderen door het gebruik van de meest vervuilende motoren uit te faseren”, benadrukt Roberto Cingolani. “Er moet echter ook bekeken worden op welke manier deze regels zouden kunnen worden toegepast op de producenten van krachtige wagens uit de hogere prijsklassen, die veel minder exemplaren verkopen dan de fabrikanten van andere merken.” Met andere woorden: Cingolani wil graag dat er voor de gekende Italiaanse constructeurs van sportwagens, zoals Lamborghini en Ferrari, een uitzondering komt. Zij kunnen immers niet van de schaalvoordelen van constructeurs met een hoger volume profiteren, waardoor de overstap moeilijker zou verlopen.

“Deze supercars doen op heel andere technologieën beroep dan de gemiddelde auto die in het verkeer wordt gebracht”, is de redenering van Cingolani. “Dat geldt ook voor de batterijen die deze voertuigen moeten aandrijven. Italië wil dan ook autonoom worden in de productie van hoogwaardige batterijen.” Er zou in de Laars van Europa dan ook een gigafactory voor batterijen komen, naar Teslamodel.

Is dit nodig?

Maar hebben de luxemerken daadwerkelijk dat uitstel nodig? Volgens Cingolani, nota bene een voormalig bestuurslid van Ferrari, wel door voorvermelde nadelen. Hij vergeet er echter bij te zeggen dat Ferrari één van de autoconstructeurs is die het meeste winst maakt. Lamborghini maakt dan weer deel uit van een grotere groep (met onder meer Volkswagen, Audi en Porsche) langswaar het aan onderdelen kan geraken. Zou het feit dat Ferrari zijn ommeslag richting EV's traag verloopt - met slechts een eerste volledig elektrisch model tegen 2025 - een verklaring kunnen zijn?

In ieder geval - hoewel constructeurs die jaarlijks minder dan 10.000 wagens bouwden vroeger uitzonderingen krijgen - lijkt de EU niet echt gewonnen voor het idee van Cingolani. "Ik wijs erop dat alle fabrikanten zullen moeten bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot", zegt een woordvoerder van de Europese Commissie. De plannen van de Europese Commissie moeten wel nog langs het Europese Parlement passeren en hebben de steun van de Europese landen nodig, dus het blijft nog even afwachten vooraleer de ambities zich vertalen in een bindende regelgeving