De nieuwjaarsbrief van HLN Drive

Coronacrisis, halfgeleidercrisis, saloncrisis, brandstofcrisis en autodealers die het moeilijk hebben onder de nieuwe omstandigheden. 2020 gaf ons een onverwachte rechtse uppercut, 2021 toonde dat daar nadien vaak een linkse hoek op volgt. Toch kijken we met hoop naar het nieuwe jaar.

Mika

Januari is een maand van terugblikken en vooruitkijken. Terugkijken naar de tickets voor verschillende races (onder meer het WEC in Spa), die al jaren stof liggen te vergaren in één of andere kast, al kon ik dit jaar wel een uitgeregende GP van Spa bezoeken. Ik was zelfs één van de gelukkigen die zaterdag op het circuit was en zondag met verbijstering het drama vanuit zijn warme woonkamer kon aanschouwen.

Voor het tweede jaar op rij mag ik het privilege niet meer meemaken om op de persdag van het autosalon door de quasi lege expohallen te lopen en me te vergapen aan de nieuwste modellen, alvorens de massa binnen mag, waardoor ik de beste plaatjes kan schieten. Maar kunnen ronddwalen op Interclassics heeft de honger toch even kunnen stillen.

collage

Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan

Internationale lanceringen werden – zeker in de eerste helft van het jaar – veelal uitgesteld. Of ze gingen in België door, waardoor ik mijn geregelde shots vitamine D op een andere manier moest zoeken. Toch mocht ik in België al op pad met de verrassende MG Marvel R, de vernieuwende Renault Arkana of de meer dan degelijke Seat Arona, die bewezen dat Kontich, Hasselt en Kortenberg even geschikt zijn voor een perspresentatie als de Balearen of Noord-Italië. Mocht ik in het buitenland springen met de Ford Ranger, de bergwegen buiten Barcelona bedwingen met de Cupra Born of een Land Rover Defender heerlijk vuil maken op het offroadterrein van de Britten. En met een Mercedes EQS nam ik deel aan de Zoute Grand Prix. Uit de Belgische persparken onthoud ik hoe zuinig de Toyota Yaris Cross was of dat de Hyundai Bayon niet zo kansloos is in een race tegen een drone. En als klap op de vuurpijl mocht ik eind vorige maand aan de slag met een Italiaanse schone: de Maserati Levante Hybrid.

Het hangt er met andere woorden van af hoe je naar de zaken kijkt: 2021 was een jaar met twee gezichten. Van een lach en een traan. Van hoop en wanhoop. Van nieuwe ontdekkingen, maar ook van uitstel, spijtig genoeg te vaak gevolgd door afstel… Ik werd vaker uit mijn comfortzone geduwd dan ooit, deed een poging tot het presenteren van video’s (u denkt er waarschijnlijk het uwe van), spendeerde weekends aan de opmaak van HLN Drive (echt geen leuk werkje) en deed voor het eerst een autopresentatie op circuit (angstzweet, maar na een paar ronden echt geweldig!). Ik probeer alvast het beste uit 2021 te onthouden.

Nieuwjaarsbelofte

2022 belooft immers weinig verandering. Ook dit jaar zal draaien om papierwerk bij persreizen, 20 minuten verliezen om een ontsmette perswagen helemaal uit te pakken en af en toe een stokje onaangenaam diep in je neusholte krijgen. Een jaar waarin flexibiliteit de sleutel wordt, maar waarin we ook niet mogen vergeten om echt te leven. Naar buiten te komen en te genieten van wat ons bindt: de passie voor de auto.

Op dit moment leggen we de laatste hand aan de planning voor de volgende maanden: autotesten, perspresentaties, dat soort dingen. En ik kan je alvast beloven: die ziet er spectaculair uit. Divers ook, zowel qua auto’s als qua vorm. Want ja, met die video’s blijven we doorgaan. Om u te informeren en te helpen bij de keuze van uw volgende wagen. Maar vooral om die lach op uw gezicht te toveren die een echte autoliefhebber krijgt van een nieuwe lancering, een spectaculaire driftvideo of een uitgebreide rijtest. Want het is in de positieve zaken van het leven dat je het geluk vindt om deze onzekere tijden het hoofd te bieden.