Startproblemen? Zo laat je je niet vangen aan het winterweer

Een winterprik op maandagmorgen zorgt standaard voor heel wat startproblemen bij automobilisten. Maar met deze vijf tips ben je gewapend tegen de koude!

Winter

De batterij is vaak het probleem

Om vlot te kunnen starten, moet je batterij minstens 70% geladen zijn. En net dat is vaak het probleem. Vorst heeft immers een negatieve invloed op de accu van je wagen. Een goed batterijmanagement in het weekend voor de nachtvorst is dan ook cruciaal. We zetten enkele tips op een rijtje.

Maak zo weinig mogelijk korte ritten

De batterij van je auto wordt opgeladen tijdens het rijden. Maar tijdens korte ritten krijgt hij daar de tijd niet voor. De batterij komt niet op bedrijfstemperatuur en comfortfuncties zoals de airco vragen veel energie. Enkele korte ritjes in het weekend zorgen dan ook vaak voor een lager batterijniveau, met grote gevolgen op maandagmorgen.

Denk aan de levensduur van je batterij

De accu van een auto gaat gemiddeld 5 à 6 jaar mee. Hem net voor de winter van dat vijfde of zesde jaar laten controleren door een specialist is dan ook geen overbodige luxe. Een verwittigd man is er immers twee waard.

Let op je brandstof

Vooral diesels hebben last van de koude. De recentste generatie dieselmotoren is vrijwel ongevoelig voor vorst maar enkel op voorwaarde dat ze regelmatig gecontroleerd en onderhouden worden door deskundigen. Weet dat de tankstations vanaf november overschakelen op ‘winterdiesel’. Dit is een generatie brandstof met additieven die actief blijven tot -25 à -30° C. Je tank volgooien begin november is dus zeker geen slecht idee.

Gebruik je handrem niet

Je wagen kunnen starten, maar niet weggeraken door een vastgevroren handrem, ook dat kan gebeuren. Aan de vooravond van een nacht met vorst gebruik je je handrem best niet. Zet je wagen in versnelling (bij een automaat de P-stand) en gebruik indien nodig wielblokken.

… en als je dan toch start

Beperk het dan tot een korte “startpoging”. Bij lang proberen geraakt jouw batterij snel uitgeput. Je kan ook de batterij “activeren” door even de koplampen te activeren, maar alle andere comfortfuncties schakel je best uit, zodat alle energie naar de startmotor kan gaan. Wie kan, trapt ook best zijn koppelingspedaal in, zo heeft de motor de minste weerstand en wordt de accu het minst belast.