1. “275 euro per maand, maar eigenlijk kost die auto 10.000 euro meer”: mobiliteitsexpert waarschuwt voor kopen op krediet
    PREMIUM

    “275 euro per maand, maar eigenlijk kost die auto 10.000 euro meer”: mobili­teits­ex­pert waarschuwt voor kopen op krediet

    Het Autosalon van Brussel heeft er na een jaar afwezigheid een succesvol openingsweekend op zitten. Meer dan 80.000 mensen gingen er kijken of de markt van de nieuwe auto’s hen kan bekoren. De autosector jaagt op kopers met salondeals. Daarin is de totale prijs steeds minder van belang. Hoe langer hoe meer wordt ingezet op een bedrag per maand. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn houdt de populairste financieringsvormen tegen het licht. “Ik betwijfel of mensen beseffen waar ze mee akkoord gaan.”
  2. Welke auto kopen? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer

    Welke auto kopen? Wij bundelen de besprekin­gen van onze experten in de HLN Autowijzer

    Meer dan 1 miljoen wagens werden vorig jaar ingeschreven in ons land. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van mobiliteitsorganisatie Traxio. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier.
  1. Je ruiten sneller ontdooien, veilig slippen en je accu ‘wakker maken’: 12 tips om naderende winterprik met de wagen te trotseren
    PREMIUM

    Je ruiten sneller ontdooien, veilig slippen en je accu ‘wakker maken’: 12 tips om naderende winterprik met de wagen te trotseren

    Het KMI voorspelt sneeuw en gladde wegen. Elke winterprik levert een stijging in het aantal pech- en ongevallen op. Het gevaar schuilt dan ook niet alleen in ijsplekken: ook de gewoontes voor én na je autorit kunnen bij vrieskou plots tot schade aan je wagen of kans op een ongeval leiden. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zet de twaalf belangrijkste tips op een rij: “Gebruik de ijskrabber niet alleen op je ruiten.”
  2. “Stilstaan is voor een e-bike vaak ook een beetje kapot gaan”: zo bescherm je jouw fietsbatterij tegen de kou
    PREMIUM

    “Stilstaan is voor een e-bike vaak ook een beetje kapot gaan”: zo bescherm je jouw fietsbatte­rij tegen de kou

    De winter is in het land en dat is geen goed nieuws voor wie elektrisch fietst. Batterijen zijn temperatuurgevoelig, en dat voel je aan de actieradius (en de levensduur) van je e-bike. Onze tweewielerexpert Arno Jaspers polste bij een aantal batterijproducenten uit hoe je jouw accu toch in topvorm houdt. “Enkele goede gewoontes kunnen je actieradius met wel twintig kilometer vergroten.”
  3. “Je kan er ook je huur of hypotheek mee betalen”: experte legt uit hoe je je mobiliteitsbudget maximaal inzet
    PREMIUM
    8

    “Je kan er ook je huur of hypotheek mee betalen”: experte legt uit hoe je je mobili­teits­bud­get maximaal inzet

    Voor het tweede jaar op rij kiezen steeds minder Belgen voor een bedrijfswagen. Vermoedelijk komt dat door een steeds populairdere alternatief: het mobiliteitsbudget. Maar waarom zou je dat doen? En kan je het echt gebruiken om je lening mee af te betalen? Juridisch adviseur en mobiliteitsexperte Veerle Michiels van SD Worx vertelt hoe je met dat budget je leven een stuk makkelijker maakt. “Je mag zelfs met je gezin reizen binnen heel Europa.”
  1. Plotse annulaties, onlogisch lange routes, wachten in de kou: al zeker 818 klachten over ‘flexvervoer’ van De Lijn. “Hij vertrok té vroeg, 3 meter voor mijn neus”
    PREMIUM

    Plotse annulaties, onlogisch lange routes, wachten in de kou: al zeker 818 klachten over ‘flexver­voer’ van De Lijn. “Hij vertrok té vroeg, 3 meter voor mijn neus”

    Een jaar geleden schrapte De Lijn 3.000 haltes in Vlaanderen en introduceerde ze flexbussen. Die zouden reizigers in gebieden waar de bus minder of niet meer rijdt, kunnen reserveren. Een jaar later regent het klachten en blijkt de revolutie van De Lijn voor veel reizigers een ramp. Wat gaat er fout en welke Vlamingen lijden er het hardst onder? “Ik heb van miserie een scooter gekocht.”
  2. “Gemakkelijk 800 euro per maand die je normaal met je nettoloon betaalt”: is het altijd een goed idee om een salariswagen te accepteren?
    PREMIUM

    “Gemakke­lijk 800 euro per maand die je normaal met je nettoloon betaalt”: is het altijd een goed idee om een salariswa­gen te accepteren?

    We betalen in België heel veel belastingen op ons loon, dus zoeken werknemers en werkgevers naar toegelaten achterpoortjes. En het belangrijkste achterpoortje? De garagepoort. Maar ook al klinkt een salariswagen aantrekkelijk, toch kan dat financieel op de lange termijn tegenvallen, zegt HLN-werkexpert Stijn Baert. Hij geeft drie adviezen die je best toepast wanneer je baas je een wagen aanbiedt: “Stel eerst deze vragen.”
  1. Opgelet: Parijs, Lyon, Montpellier en Grenoble weren deze oudere dieselauto’s en benzineauto’s vanaf 1 januari

    Opgelet: Parijs, Lyon, Montpel­lier en Grenoble weren deze oudere dieselauto’s en benzineauto’s vanaf 1 januari

    Enkele Franse steden voeren strengere regels in verband met luchtvervuiling in. Ook automobilisten uit ons land kijken voor vertrek best de nieuwe regels na. De Franse regio’s Groot-Parijs, Lyon, Montpellier en Grenoble weren vanaf 1 januari voertuigen met een Crit’Air 3-milieuvignet. Dit treft dieselauto’s van vóór 2011 en benzineauto’s van vóór 2006. In Groot-Parijs raakt de maatregel zo’n 480.000 voertuigen.
  2. “Ik heb nog geen thuislaadoplossing, en ook geen al te groot budget”: koop je beter nu al een elektrische auto of niet?
    PREMIUM

    “Ik heb nog geen thuislaad­op­los­sing, en ook geen al te groot budget”: koop je beter nu al een elektri­sche auto of niet?

    De aankoop van een nieuwe wagen brengt keuzestress en financiële vragen met zich mee. Zo ook bij Wouter (33), die zich afvraagt of hij voor zijn bijberoep best een bestelwagen koopt of leaset. Daarnaast stelt schoonvader Herman (62) nog een andere vraag: “Koop je best een duurdere en duurzamere elektrische auto, of is een goedkopere benzinewagen ook nog een oké optie?” HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn antwoordt. “Zorg eerst zeker voor een thuislaadoplossing.”
  3. Code geel voor dichte mist, ook op de baan: wanneer moeten je mistlichten aan? “Je riskeert boetes tot 116 euro”
    PREMIUM

    Code geel voor dichte mist, ook op de baan: wanneer moeten je mistlich­ten aan? “Je riskeert boetes tot 116 euro”

    Wie vandaag de baan op moet, zal het ongetwijfeld merken: dikke mist zorgt op verschillende plaatsen in Vlaanderen voor gevaarlijke situaties, het KMI roept code geel af. Hoe rij je zo veilig mogelijk door de mist? Vanaf wanneer moet je je mistlampen aanzetten? En riskeer je een boete als je ze verkeerd gebruikt? Wij vragen het aan verkeersinstituut Vias en mobiliteitsorganisatie VAB.