Populair in HLN Mobiliteit

  1. Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmissie en een onderhoud
    HLN Shop

    Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmis­sie en een onderhoud

    Een elektrische fiets vergt vaak een flinke investering. Aan het einde van de rit kom je echter wel eens goedkoper uit met een wat duurder model, aangezien je daar langer profijt van hebt. Door slim te kopen, vermijd je bovendien extra kosten voor onderhoud en herstellingen. Hoeveel kilometer kan je doorgaans afleggen met een e-bike? Wanneer dringt een onderhoudsbeurt zich op? En welke kostprijs moet je daarvoor incalculeren? HLN Shop fietst door de antwoorden.
  1. Nu het geld voor Vlaamse premies voor elektrische wagens al op is: dit is wat je moet weten
    PREMIUM
    63

    Nu het geld voor Vlaamse premies voor elektri­sche wagens al op is: dit is wat je moet weten

    Het jaar is nog niet halfweg en de bodem van de subsidiepot voor de veelbesproken premie van de Vlaamse overheid voor elektrische wagens is al in zicht. Wat nu? Krijgt elke koper zeker z’n geld? Waar gaat de Vlaamse regering extra geld vinden? Wat met de regeling na de verkiezingen? Koop je best nog snel een elektrische wagen of kijk je beter de kat uit de boom? “Als dat geld er nu niet komt, zal dat voor veel rechtszaken tegen de overheid zorgen.”
  1. Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
    PREMIUM

    Jaarlijks tot 600 schade­claims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?

    Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.”
  2. “Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
    PREMIUM

    “Een speedpede­lec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen

    Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt.
  1. 18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
    PREMIUM

    18 euro per maand voor zetelver­war­ming: betalen we straks abonne­ments­kos­ten voor de opties in onze wagen?

    Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.”
  2. Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is

    Waarom de snelheid op je kilometer­tel­ler niet de echte is

    Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit.
  3. Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
    PREMIUM

    Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?

    Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen.