BMW X1
De X1 is een middelgrote SUV van de Duitse constructeur BMW. Hij is beschikbaar als benzine, diesel en plug-in hybride.


Met de BMW X1 heeft BMW een echt succesnummer in huis. De huidige, tweede generatie, kwam in 2015 op de markt en speelt in een drukbevolkt segment waar talloze concurrenten schreeuwen om de aandacht van de klant.
In 2019 kreeg de X1 een zogenaamde LCI ofte “Life Cycle Impulse”, een facelift met andere woorden, waarmee hij weer helemaal bij de tijd is. Het motorenaanbod bestaat aan de kant van de benzines uit een driecilinder van 1,5 liter onder de motorkap van de 18i (136 pk) en een tweeliter viercilinder met respectievelijk 178 en 231 pk in de 20i en 25i. Dieselen kan natuurlijk ook, met een driecilinder van 1,5 liter en 116 pk in de 16d en viercilinders van twee liter in de 18d (150 pk) en de 20d (190 pk). De top van het gamma wordt gevormd door de erg fijne 25d-diesel die uit zijn tweeliter 231 pk puurt.

Sinds kort is de X1 er ook met een plug-in hybride aandrijving. Die xDrive 25e-versie wordt op de vier wielen aangedreven en bundelt de kracht van een 1,5 liter grote driecilinder benzinemotor met een elektromotor die door een batterij van 9,7 kWh gevoed wordt. Het gezamenlijke vermogen van de plug-in bedraagt 220 pk en de prestaties zijn dan ook navenant terwijl hij tot 50 kilometer puur elektrisch zou moeten kunnen afleggen. Door zijn lage uitstoot is die versie als firmawagen uiterst interessant voor zowel de baas als de werknemer.
Foto's BMW X1
Pro en contra BMW X1
Voordelen
-
Rijgedrag en comfort
-
Aantrekkelijke lijn
-
Ruim interieur
Nadelen
-
Lange optielijst
-
Comfort met 19-duimwielen
-
Klank van driecilinder
Specificaties BMW X1
De BMW X1 bestaat als benzine, diesel en plug-in hybride. We hebben deze even voor u in een overzichtelijk tabel gezet.
Motorisatie | Afmetingen in mm (LxBxH) | CO2 | Kofferinhoud | Vermogen | Verbruik | Basisprijs |
---|---|---|---|---|---|---|
Benzine | 4.447 x 1.821 x 1.598 | 122-144 g/km | 505 liter | 136-231 pk | 5,5-6,3 l/100 km | 31.600 euro |
Diesel | 4.447 x 1.821 x 1.598 | 107-128 g/km | 505 liter | 116-231 pk | 4,1-4,9 l/100 km | 32.300 euro |
Plug-in hybride | 4.447 x 1.821 x 1.598 | 43 g/km | 505 liter | 220 pk | 2,0 l/100 km | 46.150 euro |