Populair in HLN Mobiliteit

  1. “Hier zijn de examinatoren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden
    PREMIUM

    “Hier zijn de examinato­ren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden

    Wil je zoon- of dochterlief zelf met de auto leren rijden, dan moet je sinds 1 maart een vormingsmoment van drie uur bijwonen. Wat kan je als chauffeur met tonnen ervaring nu nog opsteken van zo’n opleiding? Onze journalist begaf zich tussen de (groot)ouders die met frisse tegenzin op de schoolbanken plaatsnamen en merkte dat je er wel degelijk een en ander van opsteekt. “Het is enorm moeilijk om een slechte gewoonte weer af te leren. Welke pedaal druk je bijvoorbeeld eerst in als je moet stoppen: rem of ontkoppeling?”
  2. Hoelang laat jouw autokeuringsstation je nog wachten, een jaar na ons onderzoek? Wij doen de test
    PREMIUM

    Hoelang laat jouw autokeu­rings­sta­ti­on je nog wachten, een jaar na ons onderzoek? Wij doen de test

    39 dagen. Dat was een jaar geleden de wachttijd voor een afspraak bij een autokeuringscentrum. De sector en de politiek namen maatregelen. Eén jaar later doet HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn de test opnieuw. “De gemiddelde wachttijd daalde naar 37,5 dagen - en in sommige stations was die daling héél spectaculair - maar toch: in 19 van de 43 autokeuringen werd de wachttijd zowaar nog langer.” Hoe zit het in de keuringsstations bij jou in de buurt en wat kan je doen als je een boete wil vermijden?
  3. 
Gazelle stelt nieuwe e-bike Eclipse voor, onze expert ging hem testen: “Dit is echt geen stadsfiets meer”
    PREMIUM

    Gazelle stelt nieuwe e-bike Eclipse voor, onze expert ging hem testen: “Dit is echt geen stadsfiets meer”

    Nu de lente in zicht is, zwaaien fietswinkels massaal hun deuren open. Net op tijd vind je daar nu ook de nieuwe Eclipse van Gazelle. De Nederlandse fietsenbouwer blijft z’n gamma elektrische fietsen namelijk uitbreiden en doet dat met een nieuw topmodel. De Eclipse is de overtreffende trap. Maar verdient die écht zijn titel van vaandeldrager? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ging het na: “Dit is een fiets die in al z’n versies meer dan 5.000 euro kost, dan moét je de lat hoog leggen.”
  1. “Het ergste scenario? Een gat in motorblok van je auto”: wat moet je doen als het olielampje op het dashboard brandt?

    “Het ergste scenario? Een gat in motorblok van je auto”: wat moet je doen als het olielampje op het dashboard brandt?

    Moderne autodashboards zijn uitgerust met tal van lampjes en indicatoren. Het ene is al belangrijker dan het andere, maar het olielampje is zonder twijfel eentje dat je beter niet negeert. Weet jij wat je moet doen wanneer het begint te branden? Dat is namelijk niet altijd hetzelfde, waarschuwt Ben Roels, docent autotechnologie aan de Karel De Grote Hogeschool. “Rij niet verder wanneer je twijfelt, je riskeert een kapotte motor.”
  1. Toonaangevend Europees crashtestinstituut vindt het welletjes: “Terug meer fysieke knoppen in auto’s!”
    52

    Toonaange­vend Europees crashtest­in­sti­tuut vindt het welletjes: “Terug meer fysieke knoppen in auto’s!”

    In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het bekende veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug: auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant ‘The Times’.
  2. Fietsen in Vlaanderen werd afgelopen jaren 40 procent veiliger

    Fietsen in Vlaanderen werd afgelopen jaren 40 procent veiliger

    Het risico op een fataal ongeluk bij het fietsen is de afgelopen zeven jaar met 40 procent gedaald. In 2015 waren er 24,9 dodelijke slachtoffers per miljard gefietste kilometers, in 2022 daalde dit naar 14,9. Dat blijkt uit cijfers die vrijdag zijn bekendgemaakt op de studiedag rond het tienjarig bestaan van Fietsberaad Vlaanderen, het kenniscentrum van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) en de Vlaamse overheid. Het Fietsberaad dringt ook aan op een uitbreiding van zijn werking en vraagt meer aandacht voor voetgangersbeleid.
  1. Cijfers bewijzen: mannen veroorzaken meer ongevallen en rijden minder veilig dan vrouwen.
“Het is de schuld van hun testosteron”
    PREMIUM

    Cijfers bewijzen: mannen veroorza­ken meer ongevallen en rijden minder veilig dan vrouwen. “Het is de schuld van hun testoste­ron”

    Het cliché wil dat vrouwen minder goed autorijden dan mannen, maar statistieken bewijzen het tegendeel: ze rijden veel veiliger en zijn minder vaak betrokken bij zware ongevallen ‘Slechts’ 23% van alle verkeersdoden en 33% van de zwaargewonden is een vrouw. Mannen rijden weliswaar meer kilometers, maar dat blijkt niet de belangrijkste verklaring waarom ze zoveel brokken maken. “Mannen onderschatten het risico en denken al gauw: ‘Ja, ik kan dat, want ik ben een straffe gast”, zegt gedragsbioloog Mark Nelissen.
  2. Wat mag er in de car policy van je bedrijfswagen staan? “Je komt in een juridisch kluwen terecht wanneer er verregaande sancties worden opgelegd”
    PREMIUM

    Wat mag er in de car policy van je bedrijfswa­gen staan? “Je komt in een juridisch kluwen terecht wanneer er verregaan­de sancties worden opgelegd”

    Bedrijfswagens zijn procentueel vaker betrokken bij ongevallen dan private auto’s, vooral met een jonge mannelijke werknemer aan het stuur. Verkeersveiligheidsinstituut Vias wijst naar het rijgedrag als oorzaak én tipt werkgevers dat ze dat gedrag van hun medewerkers kunnen bijsturen met behulp van de car policy. Wat is dat precies? Wat staat er doorgaans in? En kan je baas je straffen bij rijden onder invloed of aan hoge snelheid? We vroegen het aan Claire Possemiers, Legal HR Consultant bij hr-dienstverlener SD Worx.
  3. Oldtimer versus classic car: wat is het verschil? En hoe betaal je tot 60% minder op de verzekeringspremie van je oude wagen?
    Independer

    Oldtimer versus classic car: wat is het verschil? En hoe betaal je tot 60% minder op de verzeke­rings­pre­mie van je oude wagen?

    De lente is - stilaan - in ’t land en dus halen heel wat eigenaars hun oldtimer opnieuw van stal. Misschien kriebelt het wel om er zelf ééntje te kopen. Wat moet je weten voor je de baan opgaat? Hoe zit het met de regels wat betreft woon-werkverkeer? En hoe sleep je een mooie korting op je verzekeringspremie in de wacht? Independer.be geeft vier gouden tips.