Populair in HLN Mobiliteit

  1. Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
    PREMIUM

    Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”

    Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.”
  2. Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
    PREMIUM

    Jaarlijks tot 600 schade­claims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?

    Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.”
  1. Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is

    Waarom de snelheid op je kilometer­tel­ler niet de echte is

    Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit.
  2. Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
    PREMIUM

    Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?

    Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen.
  1. DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
    217

    DEBAT VAN DE DAG. Moeten midden­vakrij­ders vaker en strenger gestraft worden?

    Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden.
  2. “Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
    PREMIUM

    “Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskra­ker’ is

    Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster.
  1. Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
    PREMIUM

    Wie thuis zijn elektri­sche bedrijfswa­gen oplaadt, kan kosten belasting­vrij terugkrij­gen: “Maar er zijn voorwaar­den”

    Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.”