Populair in HLN Mobiliteit

  1. Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmissie en een onderhoud
    HLN Shop

    Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmis­sie en een onderhoud

    Een elektrische fiets vergt vaak een flinke investering. Aan het einde van de rit kom je echter wel eens goedkoper uit met een wat duurder model, aangezien je daar langer profijt van hebt. Door slim te kopen, vermijd je bovendien extra kosten voor onderhoud en herstellingen. Hoeveel kilometer kan je doorgaans afleggen met een e-bike? Wanneer dringt een onderhoudsbeurt zich op? En welke kostprijs moet je daarvoor incalculeren? HLN Shop fietst door de antwoorden.
  1. Je fiets wassen met de hogedrukreiniger kan honderden euro aan schade veroorzaken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen
    PREMIUM

    Je fiets wassen met de hogedruk­rei­ni­ger kan honderden euro aan schade veroorza­ken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen

    Een propere fiets rijdt beter, maar poetsen is niet altijd een pretje. Gelukkig maken hogedrukreinigers het leven makkelijker. Tegenwoordig heb je ze in alle verschillende formaten en prijsklassen, maar dat maakt het niet eenvoudig om het juiste apparaat te kiezen. En vergeet ook niet dat verkeerd gebruik kan leiden tot kostelijke beschadigingen van jouw rijwiel. Onze fietsexpert Arno Jaspers vertelt je alle do’s en don’ts van het poetsen met een hogedrukreiniger.
  1. “Meer dan genoeg bereik voor woon-werkverkeer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?
    PREMIUM
    31

    “Meer dan genoeg bereik voor woon-werkver­keer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?

    “Je haalt snelheden tot maar liefst 70 km/u op de openbare weg.” Een advertentie van MediaMarkt voor een elektrische step doet wenkbrauwen fronsen. Met zo’n exemplaar lijkt je woon-werkrit misschien een fluitje van een cent, maar verantwoord lijkt die snelheid niet meteen op twee kleine wieltjes. Is zo’n racemonster wel toegelaten op de weg, zoals elektroketen MediaMarkt beweert? Mag dat zomaar verkocht? En wat riskeer je als je in overtreding bent met zo’n supersnelle step?
  2. Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
    PREMIUM

    Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”

    Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.”
  1. “Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
    PREMIUM

    “Een speedpede­lec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen

    Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt.
  2. 18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
    PREMIUM

    18 euro per maand voor zetelver­war­ming: betalen we straks abonne­ments­kos­ten voor de opties in onze wagen?

    Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.”