Populair in HLN Mobiliteit

  1. Je fiets wassen met de hogedrukreiniger kan honderden euro aan schade veroorzaken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen
    PREMIUM

    Je fiets wassen met de hogedruk­rei­ni­ger kan honderden euro aan schade veroorza­ken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen

    Een propere fiets rijdt beter, maar poetsen is niet altijd een pretje. Gelukkig maken hogedrukreinigers het leven makkelijker. Tegenwoordig heb je ze in alle verschillende formaten en prijsklassen, maar dat maakt het niet eenvoudig om het juiste apparaat te kiezen. En vergeet ook niet dat verkeerd gebruik kan leiden tot kostelijke beschadigingen van jouw rijwiel. Onze fietsexpert Arno Jaspers vertelt je alle do’s en don’ts van het poetsen met een hogedrukreiniger.
  1. “Meer dan genoeg bereik voor woon-werkverkeer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?
    PREMIUM
    31

    “Meer dan genoeg bereik voor woon-werkver­keer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?

    “Je haalt snelheden tot maar liefst 70 km/u op de openbare weg.” Een advertentie van MediaMarkt voor een elektrische step doet wenkbrauwen fronsen. Met zo’n exemplaar lijkt je woon-werkrit misschien een fluitje van een cent, maar verantwoord lijkt die snelheid niet meteen op twee kleine wieltjes. Is zo’n racemonster wel toegelaten op de weg, zoals elektroketen MediaMarkt beweert? Mag dat zomaar verkocht? En wat riskeer je als je in overtreding bent met zo’n supersnelle step?
  2. Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
    PREMIUM

    Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”

    Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.”
  1. Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is

    Waarom de snelheid op je kilometer­tel­ler niet de echte is

    Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit.
  2. Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
    PREMIUM

    Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?

    Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen.