Populair in HLN Mobiliteit

  1. Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorproblemen. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”
    PREMIUM

    Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorpro­ble­men. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”

    “Er komt een stinkende smurrie uit mijn auto en het enige wat de garage doet, is de olie en oliefilter vervangen.” Davy de Windt is niet te spreken over zijn gloednieuwe Renault Austral. Net zoals bij tientallen andere Vlamingen drupt er benzine bij de olie. Hoe is zoiets mogelijk? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelwyn geeft uitleg en vertelt wat getroffen auto-eigenaars nu best doen: “Deze modellen kampen mogelijk met hetzelfde probleem.”
  2. “Meer dan genoeg bereik voor woon-werkverkeer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?
    PREMIUM
    4

    “Meer dan genoeg bereik voor woon-werkver­keer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?

    “Je haalt snelheden tot maar liefst 70 km/u op de openbare weg.” Een advertentie van MediaMarkt voor een elektrische step doet wenkbrauwen fronsen. Met zo’n exemplaar lijkt je woon-werkrit misschien een fluitje van een cent, maar verantwoord lijkt die snelheid niet meteen op twee kleine wieltjes. Is zo’n racemonster wel toegelaten op de weg, zoals elektroketen MediaMarkt beweert? Mag dat zomaar verkocht? En wat riskeer je als je in overtreding bent met zo’n supersnelle step?
  1. 18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
    PREMIUM

    18 euro per maand voor zetelver­war­ming: betalen we straks abonne­ments­kos­ten voor de opties in onze wagen?

    Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.”
  1. “Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
    PREMIUM

    “Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskra­ker’ is

    Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster.
  2. Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones

    Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in la­ge-emissiezo­nes

    De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen.