Populair in HLN Mobiliteit

  1. “Af en toe je stuur loslaten kost 6.000 euro extra”: wanneer komen er zelfrijdende auto's op de Belgische wegen?
    PREMIUM

    “Af en toe je stuur loslaten kost 6.000 euro extra”: wanneer komen er zelfrijden­de auto's op de Belgische wegen?

    Donderdag voerde onderzoekscentrum IMEC op een afgesloten circuit in Lommel testen uit met zelfrijdende auto’s. Vanaf 2026 ziet Vlaams minster van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zulke testen ook zitten op de openbare weg. Wil dat zeggen dat we binnenkort een wagen gaan kunnen kopen die ons uit zichzelf zal rondrijden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn maakt de balans op en rekent bespreekt de kostprijs daarvan die ook wij nu al voelen.
  1. Wie 123 km/u rijdt op de snelweg zal het horen: nieuwe auto’s moeten piepen wanneer je te snel gaat
    PREMIUM
    196

    Wie 123 km/u rijdt op de snelweg zal het horen: nieuwe auto’s moeten piepen wanneer je te snel gaat

    Knipperen, pingen of piepen. Vanaf juli moet elke nieuwe auto een waarschuwing geven wanneer de chauffeur het gaspedaal te diep indrukt. De verplichte Europese invoering stuit op veel weerstand, en dat begrijpt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “De psychologische impact van zo’n systeem mag je niet onderschatten.” Hoe gaat het juist in z’n werk? En waarom deze ingrijpende maatregel?
  1. Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorproblemen. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”
    PREMIUM

    Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorpro­ble­men. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”

    “Er komt een stinkende smurrie uit mijn auto en het enige wat de garage doet, is de olie en oliefilter vervangen.” Davy de Windt is niet te spreken over zijn gloednieuwe Renault Austral. Net zoals bij tientallen andere Vlamingen drupt er benzine bij de olie. Hoe is zoiets mogelijk? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelwyn geeft uitleg en vertelt wat getroffen auto-eigenaars nu best doen: “Deze modellen kampen mogelijk met hetzelfde probleem.”
  2. “Meer dan genoeg bereik voor woon-werkverkeer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?
    PREMIUM
    31

    “Meer dan genoeg bereik voor woon-werkver­keer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?

    “Je haalt snelheden tot maar liefst 70 km/u op de openbare weg.” Een advertentie van MediaMarkt voor een elektrische step doet wenkbrauwen fronsen. Met zo’n exemplaar lijkt je woon-werkrit misschien een fluitje van een cent, maar verantwoord lijkt die snelheid niet meteen op twee kleine wieltjes. Is zo’n racemonster wel toegelaten op de weg, zoals elektroketen MediaMarkt beweert? Mag dat zomaar verkocht? En wat riskeer je als je in overtreding bent met zo’n supersnelle step?
  1. Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
    PREMIUM

    Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”

    Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.”
  2. Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
    PREMIUM

    Jaarlijks tot 600 schade­claims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?

    Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.”
  3. “Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
    PREMIUM

    “Een speedpede­lec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen

    Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt.