Populair in HLN Mobiliteit

  1. Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?

    Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutio­nair” nieuw productie­sys­teem?

    De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem.
  1. Een kapotte distributieriem kan duizenden euro’s kosten: bij deze automodellen moet je extra opletten
    PREMIUM

    Een kapotte distribu­tie­riem kan duizenden euro’s kosten: bij deze automodel­len moet je extra opletten

    Problemen met de distributieriem kunnen fataal zijn voor je auto. En de herstelkosten kunnen in de duizenden euro’s oplopen. Het is dus een onderdeel om tijdig in de gaten te houden. Maar wat is een distributieriem juist? Wanneer moet je hem moet vervangen en kan je dat zelf zien? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft meer uitleg over deze “tikkende tijdbom voor je portefeuille”.
  2. Tweedehands e-bike kopen? Hier vind je er met garantie én 60 procent korting: “Want een occasie kan er prima uitzien, maar toch een wrak zijn”
    PREMIUM

    Tweede­hands e-bike kopen? Hier vind je er met garantie én 60 procent korting: “Want een occasie kan er prima uitzien, maar toch een wrak zijn”

    Een ‘directiewagen’, ‘Nearly New Car’, ‘My Way’, ‘Premium Selection’,... In de autowereld is de verkoop van occasies met garantie al jaren ingeburgerd. Upway probeert daar een vervolg aan te breien op de markt van elektrische fietsen. Hoe verdien je tot zelfs duizenden euro’s voor een oude speedpedelec? Onze journalist ging kijken bij Upway hoe ze te werk gaan.
  1. “Hier zijn de examinatoren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden
    PREMIUM

    “Hier zijn de examinato­ren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden

    Wil je zoon- of dochterlief zelf met de auto leren rijden, dan moet je sinds 1 maart een vormingsmoment van drie uur bijwonen. Wat kan je als chauffeur met tonnen ervaring nu nog opsteken van zo’n opleiding? Onze journalist begaf zich tussen de (groot)ouders die met frisse tegenzin op de schoolbanken plaatsnamen en merkte dat je er wel degelijk een en ander van opsteekt. “Het is enorm moeilijk om een slechte gewoonte weer af te leren. Welke pedaal druk je bijvoorbeeld eerst in als je moet stoppen: rem of ontkoppeling?”
  2. Hoelang laat jouw autokeuringsstation je nog wachten, een jaar na ons onderzoek? Wij doen de test
    PREMIUM

    Hoelang laat jouw autokeu­rings­sta­ti­on je nog wachten, een jaar na ons onderzoek? Wij doen de test

    39 dagen. Dat was een jaar geleden de wachttijd voor een afspraak bij een autokeuringscentrum. De sector en de politiek namen maatregelen. Eén jaar later doet HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn de test opnieuw. “De gemiddelde wachttijd daalde naar 37,5 dagen - en in sommige stations was die daling héél spectaculair - maar toch: in 19 van de 43 autokeuringen werd de wachttijd zowaar nog langer.” Hoe zit het in de keuringsstations bij jou in de buurt en wat kan je doen als je een boete wil vermijden?
  1. Laadpaal bij je thuis? Zo ben je in orde met je verzekering (en geniet je van 15% belastingverlaging)
    Independer

    Laadpaal bij je thuis? Zo ben je in orde met je verzeke­ring (en geniet je van 15% belasting­ver­la­ging)

    De installatie van laadpalen boomt, maar er moeten er nog veel meer bijkomen. Tegen 2027 rijden er wellicht meer dan 1 miljoen elektrische wagens rond op onze wegen, en dus zal de vraag naar laadcapaciteit enorm zijn, zo voorspelt Independer.be. Dit moet je weten als je werkgever of jijzelf binnenkort een laadpaal bij je thuis installeert, of je nu eigenaar bent van je woning of huurder.
  2. Bijna 70 fietsdiefstallen per dag. Expert vertelt je hoe je jouw tweewieler beschermt: “Verzekering keurt dit type slot niet goed”
    PREMIUM

    Bijna 70 fietsdief­stal­len per dag. Expert vertelt je hoe je jouw tweewieler beschermt: “Verzeke­ring keurt dit type slot niet goed”

    Alle dure sloten en GPS-trackers ten spijt worden er volgens cijfers van de politie in België elke dag bijna 70 fietsen gestolen. En dat cijfer ligt in realiteit waarschijnlijk nog veel hoger, omdat veel diefstallen niet aangegeven worden. Hoe bewapen je je het beste tegen fietsdiefstal, of dek je jezelf in voor het moment dat het gebeurt? HLN-mobiliteitsexpert Arno Jaspers zet het op een rijtje.